About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Wednesday 12 September 2012

Pelbagai Herba di Taman Herba

As-salam.

Semasa kami menginap di Tok Aman Bali Resort, di Semerak, Pasir Puteh, Kelantan tempoh hari, Mak Aji perasan yang mereka telah mewujudkan sebuah taman herba yang menghimpunkan pelbagai pokok herba yang agak sukar didapati. Mak Aji sempat merakam beberapa jenis herba tersebut:

Bunga pokok cekak manis gajah.

Bunga misai kucing.
Kacip Fatimah
Lidah Jin (????)
Mata Pelanduk.
Naga Buana.
Nanas Batu.
Pecah Beling.
Kancing Baju.
Susuh Kelapa.
Tongkat Ali.
Daun tongkat Ali dari dekat.
Bunga pokok ginseng
Pokok ginseng.
Bunga kaduk.
Pokok ginseng hutan.

10 comments:

  1. mcm2 pokok.. kalau takde tanda tak kenal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah pasal. Kadang2 pokok herba di depan mata kita hari2 tp kita yg x perasan akan pokok itu yg mendatangkan byk khasit, hanya krn kita x kenal. Justeru itulah perkongsiaan ini!

      Delete
    2. assalamualaikum puan,
      ingin tahu dimana saya boleh mendapatkan pokok serai kayu untuk ditanam bagi kegunaan masakan seharian? saya tinggal di puchong, selangor. tima kasih

      Delete
    3. Salam Rubiah,

      Pokok yg ada di rumah ni dibeli di Nurseri Pak Ali, di Skudai x berapa lama dulu pd harga yg x sampai RM10.00. Pernah seorang kawan sepejabat beritahu ada nurseri di Cheras menjual pokok tu tetapi harga agak mahallah. Saya boleh cuba hubungi kawan itu kalau Rubiah masih berminat. Sila hubungi saya melalui e-mel di atas.

      Delete
    4. 2 la...berjaya mhubungi pak ali, tapi di skudai, johor. susah nak dpt anak pokok ni dkl. mmg lama dah cari. terima kasih yer puan diatas kerjasama puan.

      Delete
    5. Salam Rubiah,

      Sama-sama. Nanti Mak Aji hubungi melalui e-mel bila sudah dapatkan lokasi nurseri drp kawan Mak Aji ya!

      Delete
    6. saya dah beli pokok serai kayu, tapi d rawang. beli 2 pokok jer utk guna hari2. slain 2 saya beli pokok burung tengkek, belimbing buluh, limau purut & kelapa. dah tanam pun smlm. saya tel no kat cheras yg mak aji bagi 2 byk kali, xjawab. tinggal mesej pun xreply. g rawang jelah. apapun tq mak aji

      Delete
    7. Salam Rubiah,

      Alhamdulillah dah dapat yg dihajatkan walaupun bukan dr tempat yg dianjurkan. Maaflah Mak Aji pun x test dulu nombor telefon tu, maklumat dr internet je. Pokok tenggek burung tak?, bukan burung tengkek (ulam, kan!) Mak Aji ada beli gak, RM10 juga sepokok, boleh tahan mahalnya! Sama2.

      Delete
  2. xper...biasa la 2.nak cari pokok kantan pulak.d rawang 2 xder kantan. tenggek burung(rm12 mak aji) 4 ulam, sya suka ulam2 ni. nak beli pokok gajus tp takut xhidup. lain kali nak g lagi,second round.

    ReplyDelete
  3. ada tak pokok pelepah jarak helang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...