About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Wednesday, 12 September 2012

Khasiat Halia Bara

As-salam.

Semasa kami di kampung, kami sempat ke pasar dan Pak Aji terjumpa halia bara untuk dibawa pulang dan ditanam memandangkan herba itu banyak khasiatnya. Ini foto halia bara yang dibawa balik:

Halia bara
Antara khasit halia bara adalah seperti berikut:

Melembutkan perut
Membantu penghadaman makanan
Mengeluarkan angin dari dalam tubuh
Merawat kesan gatal gigitan serangga
Melegakan demam
Merawat resdung
Mengurangkan sengal-sengal sendi
Tenaga batin
Rawatan Selepas Bersalin

Sumber: http://violetgloves.blogspot.com/

Mengikut sumber di atas juga, halia dibuat ulam untuk tujuan membuang angin. Halia bara juga boleh direbus untuk diminum airnya bersama-sama madu (cara ini juga secara umum sahaja dan tidak dimaklumkan untuk mana-mana rawatan di atas). Wallahualam!



16 comments:

  1. Salam Ila, terima kasih kerana mengikuti Greenfingers898. Ada lagi ke khasiat lain halia bara yang lain yang belum Mak Aji kongsi?? Silakan tambah jika ada.

    ReplyDelete
  2. kalau campur dengan teh susu buat teh halia tarik sedap tak mak aji?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hizayri,

      Takat ni belumlah buat lagi jadi x taulah sedap idoknya. Bolehlah kut cuba, mana tau lebih sedap drp halia biasa!

      Delete
  3. salam.
    tumpang tanye..kat mana boleh dapatkan halia bara ni ek? sy dah pergi beberapa pasar kat jb tp xde pun...memang nak cari sangat2 tp xde org jual..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pesan dari blog tanam sendiri...

      Delete
    2. Salam Mar,

      Terima kasih Mar atas jawapan tu!

      Delete
    3. Kt pasar larkin de jual.de 1 tmpt tu,jual herba2

      Delete
  4. Assalamualaikum dan salam sejahtera.
    Saya juga ada tanam halia bara ini tetapi tidak tahu apa khasiatnya. Selepas membaca maklumat dalam laman ini baru saya tahu faedahnya. Saya nak rebus dan minum airnya. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh x sy nk bli isi halia bara..?

      Delete
    2. boleh x sy nk bli isi halia bara..?

      Delete
  5. Sy pengedar produk muslim yg berasaskan bahan alami termasuk halia bara... Pelbagai khasiat...berminat boleh wsap sy :: 01113318814

    ReplyDelete
  6. Sy pengedar produk muslim yg berasaskan bahan alami termasuk halia bara... Pelbagai khasiat...berminat boleh wsap sy :: 01113318814

    ReplyDelete
  7. Sy pengedar produk muslim yg berasaskan bahan alami termasuk halia bara... Pelbagai khasiat...berminat boleh wsap sy :: 01113318814

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-

    Rerama hijau
    Stevia
    Halia bara
    Lempoyang
    Turi
    Ulam raja
    Sambung nyawa
    Tenggek burung
    Belalai gajah
    Turi
    Pokok2 buah
    DAN BANYAK LAGI

    lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral )

    Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
    hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
    0123106846 -Faizal @
    0122440099 -Azizi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...