About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Saturday 28 April 2012

Pisang Goreng

Suatu petang selepas balik kerja Mak Aji menyinggah ke gerai pisang goreng untuk membelinya. Melihatkan pisang goreng yang agak kecil saiznya, Mak Aji tanyakan pisang apa - "pisang abu," kata penjualnya. Penjual memberitahu bahawa dia cukup sukar mendapatkan bekalan pisang untuk perniagaannya. Mak Aji teringatkan pokok pisang abu yang bertandan-tandan buahnya tempoh hari (sekarang setandan ada di pokok - belum cukup matang lagi). 

Pisang goreng - minum petang-petang dengan kopi-0 memang sedap!!
Kami berlebih-lebih pisang manakala penjual goreng pisang tercari-cari pisang untuk dibuat berniaga! Tengoklah nanti, kalau ada rezeki mungkin pisang yang setandan itu menjadi rezeki penjual goreng pisang ini?? 

Catatan: Hendak tahu mengapa Mak Aji sebut pisang goreng dan bukannya goreng pisang? Sengaja Mak Aji berbuat demikian sebab dari segi bahasa (hukum DM) memang itulah cara yang betul menyebutnya (Mak Aji pun tergeliat lidah menyebutnya begitu kerana sudah terlalu biasa menyebut goreng pisang!).

2 comments:

  1. saya suka pisang goreng, mak aji....pisang abu..:-)

    ReplyDelete
  2. Ya ke? Pisang abu/kebatu ada setandan tunggu matang. Kalau mahu boleh cop awal-awal boleh Mak Aji bawa nanti bila dah ditebang!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...