About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Saturday 26 May 2012

Tamanan Dapur Terkorban Lagi

Beberapa jenis pokok yang Mak Aji tanam di belakang rumah, yang termasuklah beberapa jenis herba seperti kunyit, kesum, pudina, juga pokok anggur serta kesidang terpaksa dialihkan keluar sebab kami menjadikan kawasan itu kawasan menyidai dan mengeringkan baju (tidak cukup ruang untuk tujuan itu - di hadapan rumah tidak elok buat menyidai baju terutamanya 'perkakas dalam').   

Pokok anggur dialihkan ke pergola depan - nampak kering semacam, entah hidup atau matilah tu. Pokok kesidang pun sama, cuma tidaklah nampak terkesan sangat, cuma daun sedikit layu (macam terlalu sendatlah pulak pergola). 

Rumah baru pokok kesidang - harap makmur di sini!
Tempat baru pokok kunyit, kari, cili api dan juga rumput cina.

Sambil berjalan di laman Mak Aji melihat juga pokok mangga yang sedang berbuah - tidak lama lagi akan boleh dimakan buahnya - adalah empat lima biji, insya-Allah manislah tu! Tempoh hari pokok di hadapan rumah yang berbuah, kali ini yang di sisi rumah - pandai pula mereka bergilir memberi rezeki kepada tuannya!!





Selain itu Mak Aji baru perasan pokok pisang di bucu pagar berbuah buat pertama kali - entah jenis apa pisangnya - nampak macam pisang lemak manis/pisang monyet?? 


Pisang apa ya??


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...