About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Saturday, 11 January 2014

Cili Api Putih

As-salam.

Tidak lama dahulu semasa Pak Aji balik kampung dia ada membawa balik benih cili api putih. Alhamdulillah pokoknya sudah mula mengeluarkan cili putihnya yang kurus-kurus dan panjang. Setakat ini belum diuji sama ada pedas atau tidak. Mak Aji juga kurang pasti apa nama jenis cili api ini. Ada sesiapa yang tahu apa nama jenisnya??

Cili api putih.
Perlu diuji dengan budu, ada ngam atau tidak!




16 comments:

  1. Salam Mak Aji,
    Namanya Cili api Matsaleh sbb dia putih....hhahahah, tipu jer, taK tau pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rose,

      He he, pandailah awak Rose!

      Delete
  2. assalam Mak Aji... suka tengok cili api ni...menjadi sungguh... saya ni belum berjaya lagi menyemai dan menuai cili api sendiri.. pokoknya besar pula tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mar,

      Pak Aji tanam dalam polibeg besar je tu, bukan kat tanah pun. Setakat ni alhamdulillah ok pula, cuma kat daunnya tu macam ada kesan lubang2 kena makan dek apa entahlah. Harap takdelah menular.

      Delete
  3. Salam Mak Aji,
    saya panggil cili ni cili florescent, tapi yang biasa saya tengok buahnya bulat pendek, bila masak bertukar warna orange dan seterusnya merah. Pedasnya tak sepedas cili api kampung tu..tapi kalau nak buat sambal atau gulai tak ada masalah...sedap je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Seri7ujuh,

      Pertama kali dengar cili florescent tu. Kalau yang bentuknya macam cili biasa tapi gemuk pendek tu Mak Aji ada juga. Pun gitu, dari putih jadi oren dan seterusnya merah. Setakat ni semua cili yang ada kat laman Mak Aji buat tenyeh dalam budu atau buat sambal belacan, pun bubuh dalam masak lemak putih untuk ganti cili besar. Terima kasih atas maklumat!

      Delete
  4. org kg saya panggil cili cendol sbb kurus panjang mcm cendol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Gardener,

      Oh, cili cendol ya. Betul juga ya, memang serupa dengan cendol! Boleh kasi tahu Pak Aji nama ni! TQ for the info!

      Delete
  5. saya amik benih di kelantan dulu..jenis putih jugak..tp bawak blk kekedah...tak menjadi pulak..tak mau hidup...
    kalau yg putih dan pendek,gemuk tu mmg pedas..tp yg kurus2 panjang mcm ni tak tau la pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kam,

      Mak Aji juga ada tanam yang putih dan gemuk tu, pun boleh tahan pedasnya, sama juga dengan yang ini!

      Delete
  6. Cili aper ye, kalau yg biasa jumpa cili putih yg pendek.. ni panjang.. rasaya memang se angakatan dgn cili padi ni.. pedas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Pedasdan manis,

      Mak Aji pertama kali tanam benih jenis ni. Kalau ikutkan kawan2 blogger lain banyak namanya, termasuk cili cendol dan sebagainya! Pedasnya boleh tahanlah!

      Delete
  7. salam mak aji...wah comeynya cili.test dulu dgn budu ye..ngam ke tak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ju,

      Dah test dah ngan budu, memang ngam, kalau yang tengah putik tu, yang putih memang dihadikan ulam sekali, pedasnya boleh tahan jugak!

      Delete
  8. cantik suci bersih warna dia,,,pedas tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Awin,

      Mak Aji dah test, cili ni boleh tahan pedasnya, itupun ambik semasa masa putih belum lagi merah!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...