About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Saturday 25 February 2012

Pokok Riben Menyambut Tamu

Mak Aji melayan diri ke nurseri pada petang ini. Banyak pokok yang hendak dicari. Dalam usaha mencari  seronok pula menengok dua pokok 'riben' yang dibentuk sebegini rupa, cukup menarik sekali. Kalau diletak pada pintu masuk rumah atau di pintu pagar tentu menarik, kan!!:

Ahlan wasahlan!!
pokok 'riben' dari dekat
Mak Aji ke nurseri sebenarnya untuk mencari pasu besar lagi (setelah berusaha sekian lama), pokok roselle, pokok daunan untuk laman hadapan rumah serta beberapa beg tanah serta pasu untuk daun kesum dan sejenis ulam lain (pokok selasih ke agaknya, kurang pasti, rupanya seperti ulam raja, daun salam kut??). Ini yang dibawa balik:  

pokok roselle - siap ada bunga lagi
ulam raja - ulam kegemaranku!
pokok daunan - yang depan tu percuma, penjual tu cucuk saja!
Cuba teka bunga apa? - bunga ulam raja!!
Ini pasunya, rupanya menarik, ada lubang (kena simen lubangnya nanti), harganya RM90 (asalnya RM98), selesai bab tempayam isi air hujan, tinggal lagi hendak ditutup lubang dan diposisikan di bawah tempat air hujan turun.

Pasu besar - dibeli juga akhirnya!
Lebihan kangkung Mak Aji biarkan agar tumbuh akar dan sudah dipindahkan ke pasu. Sudah tumbuh - tidak lama lagi bolehlah dituai. Dua lagi pasu untuk daun kesum dan daun salam (betul ke?).

kangkung- baru semai
daun kesum - tanam semula
daun salam
pudina
Pokok kunyit hitam pula makin subur, sudah agak banyak pulalah, berapa banyak pasu Pak Aji hendak tanam kunyit hitam ni??

kunyit hitam

2 comments:

  1. I am looking for some of the live plant of kuniyat hitam. Please guide/help.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iam not so sure about nurseries selling the livess plants, but you can always buy kunyit hitam rhizomes at Chow Kit market in Kuala Lumpur. You can easily plant them yourself!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...