About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Thursday 21 June 2012

Sambung Projek Pergola

Setelah memindahkan pokok-pokok ke pergola, nampak gaya pokok akar dani dan pokok anggur segar bugar tetapi pokok kerak nasi/kesidang nampak gaya tewas! Tiada langsung pucuk baru yang timbul. Agaknya akarnya yang sudah menjalar kuat telah terbantut terus tinggal arwah! Kenalah cari anak pokok baru nampaknya.

'Lantai' pergola masih belum diusahakan sepenuhnya, jadi masih belum boleh diletak pasir dan batunya.

Apapun, Mak Aji sudah memesan  batu turap (paving stones) untuk membuat lantainya. Baki pasir masih ada dari projek lepas, maka akan digunakan yang sedia ada sahaja. 

Corak batu turap yang dipilih. Tanpa warna - nak cat warna gajah ke
rimau ke, pun boleh, he he!!

Ini pula longgokan batu turap dan kawasan di bawah pergola yang hampir siap dibersihkan rumputnya:

Longgokan batu turap. Perhatikan pokok kesidang (di sebelah kiri atas) yang tewas!
'Lantai' pergola yang hampir siap dibersihkan.

Sebahagian kerja merumput dilakukan anak Mak Aji, Boy. Katanya kena beri upah (alamak, mahu terbang lagi duit aku, kerceng, kerceng - bunyi duit syiling!). Sebut upah sahaja Mak Aji pandang muka dia, memang tahu, tentu ada yang dimahukannya. Kali ini mahu ganti kasut basketball yang sudah koyak. Kasihanlah pulak sebab dia akan bermain basketball mewakili UniKL minggu hadapan dan bakal bermain di sebuah politeknik di Kedah (boleh tahan juga anak aku ni ya??). Oklah, Mak Aji cakap, "mahal betul upah orang berkelulusan Diploma merumput!" (sebab belum habis degree lagi). Dia kata, "tak mahal mana, lepas ni nak letak pasir lagi, pastu baru letak batu!" Betul juga tu, Mak Aji fikir, tetapi Mak Aji senyum sahaja!


Catatan: Tak sabar hendak tengok pergola siap!!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...