About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday, 12 August 2013

Elderberrykah Ini??

As-salam.

Dalam kesibukan beraya Mak Aji perasan pokok ulam yang pernah diteka sebagai elderberry oleh rakan blogger, Dewberry sungguh galak berbunga dan untuk pertama kalinya mengeluarkan buah pula! Sebahagiannya sudah mula matang tetapi apabila Mak Aji ingin mencuba untuk makannya, Pak Aji tegah sebab takut beracun, katanya! 

Apabila buahnya keluar, muncul lagi persoalan, benarkah ini elderberry?? Mari kita lihat:

Salah satu gugus bunganya.
Begini buahnya!
Gugus lain yang baru muncul.
Berikut pula foto yang diperoleh daripada Google:

Bunga elderberry.
Sumber foto: Wikipedia
Buah elderberry.
Sumber foto: Wikipedia
Sekali pandang macam serupa, kan!!?

Kalaulah betul elderberry, berikut maklumat yang Mak Aji peroleh daripada Wikipedia juga yang agak memeranjatkan sebab Mak Aji pernah memakan pucuknya sebagai ulam!:

The ripe, cooked berries (pulp and skin) of most species of Sambucus are edible.[13][14] However, most uncooked berries and other parts of plants from this genus are poisonous. Sambucus nigra is the only variety considered to be non-toxic, but it is still recommended that its berries be cooked slightly for culinary purposes. [13] The leaves, twigs, branches, seeds and roots of Sambucus plants can contain a cyanide-inducing glycoside (a glycoside which gives rise to cyanide as the metabolism processes it). Ingesting a sufficient quantity of cyanide-inducing glycosides can cause a toxic build up of cyanide in the body.




6 comments:

  1. Saya rasa pun macam elderberry, tapi tak beranni nak komen, sebab saya hanya lihat pokoknya daripada gambar je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Srikota,

      Mak Aji pun rasa begitu. Apapun setakat ni x berani diambil makan, takut beracun. Nak jenguk kalau2 burung mahu makan. Kalau burung ok, kita oklah kut?

      Delete
  2. Sy rasa mcm sama dah tu...wah beracun pulak. ..!hati2 ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ju,

      Itu yang takut nak makan ke apa, takat tengok ajelah, kecuali kalau ada orang kata boleh makan.

      Delete
    2. Tapi nampak sedap sangat,nyumnyum.

      Delete
    3. Salam NarsHiFa,

      Tak berani nak makan, takut mabuk!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...