About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday, 28 November 2011

Khasiat Daun Pudina

Mak Aji cukup suka teh daun pudina (Mentha arvensis/field mint) selepas minum untuk pertama kalinya di al-Rawsha beberapa tahun lepas. Selepas mencari anak pokoknya, Mak Aji tanam ditanah tetapi oleh kerana sebab-sebab tertentu, pokoknya hampir mati. Walau bagaimanapun Mak Aji sempat selamatkan dan pudina ditanam semula di tanah, di tempat lain. Selepas ini pudina perlu dipindahkan semula ke dalam pasu kerana rasanya pudina bersifat sedikit invasive, jadi perlu dikawal di dalam pasu.

Pudina banyak digunakan sebagai ulam dalam laksa, pewangi untuk nasi briyani, juga sebagai ulam dengan sambal. Daun pudina juga boleh dimasukkan sekali dalam air sirap kerana aromanya yang cukup harum. Sebagai tambahan, pudina juga sekarang ditanam secara komersial selain tumbuhan herba lain ekoran permintaan yang tinggi. 


Pudina dikatakan berkhasiat untuk penawar lelah dan batuk. (Caranya,  bersihkan 14 helai daun pudina dan ramas sedikit.  Masukkan dalam cawan kaca tahan panas dan bubuh air 3/4 penuh. Masukkan dalam cawan kaca tahan panas dan bubuh air 3/4 penuh. Masukkan gula batu. Masukkan cawan tersebut ke dalam periuk nasi letrik (nasi sedang mendidih dan bila cawan dimasukkan ia tidak tenggelam. Bila nasi sudah masak (air dah kering) keluarkan cawan dan biarkan sejuk. Keluarkan daun pudina dan minumlah air tersebut 3 hari berturut turut.  (sumber:http://www.melur.com/).


Perubatan cina menyebut pudina sebagai mempunyai ciri menyejukkan badan dan biasa digunakan untuk mengubat penyakit berkaitan paru-paru seperti demam selsema serta permulaan selsema, juga sesuai untuk membuang angin (juga gastrik. Caranya buatkan teh 'O' macam biasa, masukkan beberapa helai daun pudina, tutup cawan, selepas sekitar 5 minit, minum.) serta penyakit ruam kulit (juga jerawat. Caranya: buat jus pekat daun pudina, jadikan masker, untuk menjadikan kulit muka halus dan boleh atasi masalah gatal-gatal dan jerawat), juga untuk menghilangkan rasa mual dan sakit kepala (sapukan minyak yang dicampur daun pudina atau guna daun pudina segar dan hidu baunya), membantu mengubat kanser (enzim pada daun ini dikatakan dapat membantu melawan sel kanser dari terus merebak).  Wallhualam!


Ini pudina di belakang rumah:


Pudina

4 comments:

  1. assalam,

    biasa jugak tanam dlm pasu, mula2 cantik merimbun...tapi kucing suke duduk n buat tempat tido kat situ, lama2 mati terus...nk tanam kat tanah, terhad..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam BUNDA,

      Mak Aji cadangkan agar ditanam dalam pasu gantung sebab pernah lihat ditanam begitu di nurseri, cantik pula. Juga boleh mengelak drp menjadi tempat kucing tidur baring! Mak Aji sangat suka baunya yang cukup menyegarkan - suka usik2 daunnya setiap kali lalu agar baunya naik!

      Delete
  2. Salam... Sy pun ada tnm pokok ni dlm pasu yg sy letakkn d bwah paip pili luar rumah... Dulu dah kering smp mmg dah takde harapan hidup. Tp rupanya btg yg kering blh tumbuh Dan bercambah blik bl selalu kena air. Hr ni ada kwn tegur pkk apa tu.. Cntik je. Jd sy pun search google tntg khasiat n cara nak gunakannya..so mulai hr ni tahu la sy apa nak buat dgn pokok pudina ni.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nani,

      Alhamdulillah semoga kita semua beroleh manfaat daripada info yang dikongsi itu! :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...