About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Saturday 12 November 2011

Beli Pokok Lagi

Alhamdulillah hujan reda, berpeluang ke nurseri, tempat biasa, supaya boleh kecek makcik pekerja Indo agar dapat pokok pada harga diskaun. Mak Aji beli beberapa jenis pokok pagar (hedge) sebab tak cukup, juga sejenis pokok bunga kecil purple dan pink terang (tak tahu apa namanya). Pokok malberi di bawah, sebenarnya sudah lama nak beli tapi tiap kali pergi nurseri, lupa nak beli. Masa bertugas di Johor Bahru dulu, ada penghuni lama rumah institusi yang Mak Aji duduk itu tanam pokok ini dan ketinggiannya sehingga ke tingkat atas! Itupun selepas kerap dicantas. Buahnya pula memang banyak dan burung-burung cukup suka datang makan buahnya!

pokok malberi RM6.00 sepokok

Bila dicampur-campur dengan pokok yang sedia ada (semai sendiri), rasa-rasanya cukuplah pokok untuk flower bed. Sebelum itu, ke kedai hardware (Pak Aji kalau kat situ, macam budak kecil dapat masuk kedai mainan, macam tak nak balik, habis segala barang dibeleknya, lama pulak tu!) beli batu bata merah untuk buat sempadan flower bed/curb agar lebih kemas dan agar boleh ditambah tanah lagi supaya lebih tinggi dan lebih senang dijaga, juga supaya tak payah banyak sangat tunduk (kesian belakang Mak Aji, nanti sakit!).

Semasa meninjau-ninjau flower bed, terpandang pokok kemboja sedang subur, daunnya besar-besar, kemudian terlihat tanda-tanda bunga nak keluar! Alhamdulillah! Tak sabar nak tengok, dekat setengah tahun menunggu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...