About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday 7 November 2011

Tong Air

Sekarang musim hujan, jadi pokok mungkin hanya perlu disiram sekali sehari sahaja dan bukannya pagi petang. Kalau sepanjang hari hujan, maka tak payah langsung siram. Ada petua yang menyatakan bahawa pokok perlu disiram dengan air yang kecil tetapi lama sedikit, berbanding dengan air besar tetapi sekejap. Ini untuk mengelak run-off air. 

Satu lagi cara untuk menjimatkan air ialah dengan mengumpulkan air hujan. Air yang terkumpul boleh digunakan untuk menyiram tanaman. Langkah ini boleh menjimatkan bil air anda. Walau bagaimanapun anda perlu berhati-hati agar air yang disimpan tidak sekali-kali menjadi tempat membiaknya nyamuk aedes! 

Di bawah gambar contoh tong air yang dibuat sendiri untuk menyimpan air (gambar dan penerangan ehsan: www.bhg.com):
Tong untuk menyimpan air hujan
Anda boleh menggunakan tong sampah biasa dan ubahsuaikannya menjadi tong takungan air hujan. Tebuk bahagian atas tong dan sesuaikan lubangnya dengan air yang turun dari gutter rumah anda. Untuk mengelak pembiakan nyamuk, gunakan sekeping jaring sebelum memasang penutup tong. Paip boleh dipasang pada bahagian bawah tong untuk disambungkan ke hos untuk tujuan menyiram pokok. Tong elok kalau diletakkan di atas susunan bata. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...