About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday, 24 December 2012

Bunga Cantik Lagi

As-salam.

Semasa berada di rumah kawan di Tulangan, Sidoarja, Surabaya, Mak Aji terlihat bunga yang ditanam oleh jiran sebelahnya (semasa menyidai kain di tepi pagar). Sebenarnya itulah pertama kali Mak Aji melihat bunga ini - pernah melihat bunga tiruannya (yang terfikir di benak - kut ya pun bunga tiruan, tiru yang memang betul-betul ada, bukan yang direka-reka!). Cuba lihat foto di bawah:





Entah apa nama pokok bunga ini tetapi bunganya cukup cantik dan unik sekali! Kelihatannya benih pokok dari bebawang, seperti yang kelihatan dalam foto pertama. Cantik, kan!!



12 comments:

  1. cantiknya bunga ni..salam kenal..jmput follow kembali :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.

      Mak Aji nak panggil apa ya?? Memang cantik bunganya dan cukup unik, pertama kali lihat!

      Delete
  2. Salam makji...
    cantik bnga nie..takder daun yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ummuaidan,

      Ya,memang tiada langsung daunnya, alih-alih keluar aja bunganya dari batangnya! Macam magic pula, kan!

      Delete
  3. unik lah mok aji....muncul terus bungo daripado bate hok dok tanoh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ah unik...bungo terus..ni ore kato jauh jale luas pemandange..bnyok jupo pokok pelik2..heheh

      Delete
    2. Salam Dini, Nadia,

      Betul, memang unik bungo nih. Itu yang syok bila berjalan di negeri oghe dan yang paling penting membawa kamera sebagai senjata ampuh!! he he, sentiasa siap siaga untuk puko gamba!

      Delete
  4. Salam kenal dr ct...uniknyo bungo ni...mak aji xambik benih ko...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal ct.

      memang teringat nok mintak benihnya tp ketika tu ada beberapa hari hali sebelum balik ke KL. Insya-Allah bulan Mac ni nak gi lagi, bolehlah kut mintok benih drp tuannya sbb dari situ nak balik KL.

      Delete
  5. Salam kenal ct.

    memang teringat nok mintak benihnya tp ketika tu ada beberapa hari hali sebelum balik ke KL. Insya-Allah bulan Mac ni nak gi lagi, bolehlah kut mintok benih drp tuannya sbb dari situ nak balik KL.

    ReplyDelete
  6. Salam mesra mak aji...jln2 cari tips menanam, ternmpk bunge ni. Kakak sy di perlis ada tanam, bile semua daun dia dah tua & kering barulah keluar bunga ni..ape nama pun tak tau. Satu keluarga dengan lily kot :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal gina mama,

      Oh ya ke! Kalau kat seberang mereka panggil bunga Disember kerana katanya bunganya kembang bulan Disember. Ada kawan2 blogger lain kata namanya fireball, nama Melayunya x taulah pulak. Pasal keluarga lily atau tidak Mak Aji x pastilah pulak, wallahualam!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...