About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Wednesday 4 September 2013

Update Pokok Mahkota Dewa

As-salam.

Pokok mahkota dewa tempoh hari mula mengeluarkan buah. Pada pagi ini selain buah-buahnya yang sudah mula masak, kelihatan pula memutih bunga-bunganya. Saksikan:

Buah mahkota dewa berserta bunganya.
Buahnya yang mula masak.

Bergugus-gugus serta memutih bunganya!



14 comments:

  1. As Salam, Mak Aji..cantik bunganya....buah ni boleh mkn ke? saya 1st time tgk buah & pokok ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam hunkkebon,

      Ya betul, memang cantik bunganya. Setahu Mak Aji buah ni banyak khasiatnya dari segi pengubatan tradisional. Untuk tahu lebih lanjut boleh cuba ke laman ni:

      http://buahmahkotadewa2u.blogspot.com/2013/01/khasiat-buah-mahkota-dewa.html

      Mak Aji biasa minum kopi mahkota dewa 3 dalam 1 dan terbukti badan lebih bertenaga, buat kerja rumah tanpa cepat rasa penat!

      Delete
    2. terima kasih for the info,mak aji...bila mak aji mention kopi tu baru saya perasan....pernah tgk iklannya..... :)

      Delete
    3. Salam Lynna,

      Sama2. Mak Aji suka kopi mahkota dewa keluaran Maju Trading, kawan anak Mak Aji punya, memang sedap. Boleh layari www.fnd.com.my untuk mengetahui lebih lanjut! Mak Aji pula buat iklan, he he!

      Delete
  2. biasa dok dengar kopi mahkota dewa ja...ni baru tgk yg real punya pokok,bunga dan buah...

    sekali pandang..bauhnya mcm buah putat,kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kam,

      Selamat berkenalan dengan pokok dan buah ni! Mak Aji pernah tengok dan makan pucuk putat tapi x berapa cam pucuknya, pun buahnya x pernah tengok, sama rupanya ya.

      Delete
  3. Replies
    1. Salam Dini,

      Kalau ikut kata Pak Cik Google, buah ni xleh make gitu jah, kena dapatkan yg hijau merah2 tu, hiris nipis2, keringkan boleh buat teh. Bantak khasiatnya. Boleh rujuk alamat blog pada jawapan Mak Aji untuk hunkkebon!

      Delete
  4. Salam..mcm mn nk bg berbuah..dah setahun tanam tak berbuah...kdg2 keluar mcm pucuk tp kering dan mati..mcm terbantut..pernah berbunga sekali tp pastu kering

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nazifa,

      Mak Aji layan pokok ni macam pokok2 lain juga, baja sekali sekala dan siram sekali sehari kalau tak hujan. Alhamdulillah berbuah buat pertama kali dan banyak pula tu bunganya. Cuba belek kalau2 ada serangga perosak ke??

      Delete
  5. As salam mak aji,

    Saya pun ada tanam pokok mahkota dewa ni. Baru tanam lepas raya puasa hari tu. Anak pokok dapat dari mak sedara kat kampung. Dia bagi dua pokok. Kata mak sedara saya, dia dah simpan lama untuk berikan kpd saya. Pokok yg dia semai sekali dengan yg saya tanam dah pun berbuah.

    Buah mahkota dewa yg dikeringkan berharga lbh RM100/kg di pasaran tempatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Adry,

      Terkejut badak Mak Aji dengan harga buah mahkota dewa yang kering sebegitu mahal!! Adry buat apa dengan buah yang ditanam tu?? Jual ke??

      Delete
    2. Pokok saya tanam baru keluar pucuk baru. Lama dok dalam polibeg, tumbesarannya sedikit terbantut. kena sabar tunggu ia berbunga dan berbuah. Harganya agak mahal sbb buah mahkota dewa payah nak dapat dan khasiatnya tinggi. Ada orang yang tak tau wujudnya pokok mahkota dewa ni.

      Delete
    3. Ada juga yang tak tahu ya! Kalau mereka yang bertujuan nak menjual tu kenalah tanam banyak2 pokok, baru banyak sekali jual. Mak Aji ni ada sekadar sepokok je, tak tahu nak buat apalah pulak?!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...