About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Sunday 30 March 2014

Perihal Kemunting Lagi

As-salam.

Memandangkan ada rakan-rakan maya yang belum begitu arif tentang buah kemunting, mari Mak Aji kongsikan maklumat berikut yang diperoleh daripada carian Mak Aji:

FAKTA TENTANG KEMUNTING

Pengenalan
Pokok Kemunting nama saintifiknya Rhodomyrtus tomentosa (Ait.) Hassk. merupakan tumbuhan yang biasa tumbuh sebagai semak samun di Hawaii dan Malaysia. Namanya yang lain ialah karamunting, kelemunting, Dunduok (kadazan dusun), Gangrenzi (cina), Downy rose myrtle, downy myrtle, hill gooseberry, hill guava, Isenberg bush, myrte-groseille, rose myrtle.

Ia juga menjadi tumbuhan yang biasa menguasai kawasan lapang dan terbiar di Thailand. Ia merupakan tumbuhan renek yang boleh mencapai ketinggian hingga 2 meter.

Batangnya yang muda mempunyai bulu-bulu pendek yang halus dan padat. Daunnya tersusun secara bertentangan, berbentuk ringkas dan berbentuk bujur. Permukaan daun berkilat dengan warna hijau gelap manakala bahagian bawah daunnya mempunyai bulu-bulu halus dan berwarna hijau pudar. Bunganya berwarna merah jambu atau ungu muda, dengan lima kelopak. Ia mempunyai banyak stamen dengan 5 filamen berwarna merah jambu dan saiznya berukuran (garis rentas) 2.5 cm. Satu atau lebih bunga tersusun pada tangkai bunga. Buahnya kecil (beri) dengan ukuran garis rentas lebih kurang 1.3 cm, berwarna ungu gelap dengan rasa buahnya seakan-akan buah jambu batu, manis-manis kelat dan berbau harum.

Habitat
Kemunting hidup subur di kawasan yang tanahnya mempunyai kelembapan yang tinggi terutamanya berhampiran dengan paya atau sungai. Namun ia juga boleh beradaptasi dengan pelbagai jenis tanah seperti tanah pasir dan tanah yang agak masin. Di Malaysia dan Thailand kemunting biasa di jumpai hidup di kawasan tanah pasir dan juga kawasan yang berpaya.

Ia makin pupus dan biasanya hidup dalam belukar dan sedikit berpaya. tanah berpasir berhampiran pantai adalah habitat yang sesuai. Ia juga boleh ditanam di dalam pasu; akan tetapi tumbesarannya lambat. Ada juga yang membuat ‘bonzai’.

Khasiat dan Kegunaannya.
pucuk muda dan putik muda adalah ubat sakit perut.
buah yang masak sangat sedap di makan begitu saja atau di makan dengan santan bagi membersihkan darah
akarnya untuk penawar keracunan, penyakit keputihan bagi wanita, muntah berdarah. Caranya rebus akar dengan air (lebih kurang 150 ml) dan diminum tiga kali sehari selama tiga hari.
Buahnya yang manis boleh digunakan untuk membuat pai dan juga jem
Di kawasan selatan Thailand buah kemunting yang masak ranum dan manis rasanya dimakan bersama santan yang dicampur dengan sedikit garam


Sumber:http://wannura.wordpress.com/2011/01/15/kemunting-rhodomyrtus-tomentosa-banyak-terdapat-di-pantai-timur-malaysia/

Mak Aji tunjukkan lagi foto buah kemunting dari laman Mak Aji sendiri ya:


Buah kemunting di pokok menunggu ranum.
Dua biji buah sulung.
Apabila dibelah, ini rupanya.
Siap dibelah, apa lagi, ngaplah! Alhamdulillah cukup manis!
Projek harapan: jem kemunting! Entah bilalah akan tercapai hasrat ini! Pokok kemunting Mak Aji baru sekadar kurang 2 kaki tingginya. Nanti kau, kuberi makan baja banyak-banyak agar besar dan berbuah lebat lagi!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...