About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday 10 November 2014

Alhamdulillah Rezeki Kami Pulak!

As-salam.

Kalau dalam entri lepas Mak Aji tunjukkan rezeki tamu yang datang berkunjung ke laman, sekarang Mak Aji tunjukkan apa yang menjadi rezeki kami pula (sebelum kami bahagi-bahagikan kepada orang lainlah - tidak termakan semuanya!):

Buah mangga cokanan, jantung pisang abu dan buah betik.
Daripada dua tangkai anggur, ini sahaja yang tinggal setelah dibuang buah yang merekah. 

Sebahagian besar buah mangga dan betik diberi kepada kawan yang kami ke rumahnya untuk berziarah kerana dia sakit terlantar, dan sebahagian lagi kepada kawan yang sama-sama pergi berziarah. Jantung pisang dicelur (alahai, lupalah pulak untuk diberikan sup sayur kepada pokok/tanaman!) dan dicicah dengan budu (bertemankan ikan bakar dan ikan pekasam) - musim hujan seperti sekarang, kalau makan lauk seperti itu, memang laju, sedar-sedar habis nasi dua pinggan!

Anggur pula habuan tuannya - rasanya masam-masam manis (semacam cerita P. Ramleelah pulak!) Buahnya pula seperti juga sebelum ini, berbintik-bintik umpama tahi lalat walaupun sudah dibungkus rapi. Apapun alhamdulillah atas pemberian-Nya jua!


Catatan: Entah bilalah agaknya mahu dibuat hard pruning pada pokok anggur - asal mahu cantas sahaja, keluar buah, sayanglah pula. Kenalah buat hati kering sedikit, pakai cantas sahaja! 





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...