About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Thursday 17 July 2014

Cubaan Menanam Cendawan

As-salam.

Petang semalam menantu Mak Aji membawa pulang tiga bongkah cendawan - kurang pastilah pulak cendawan tiram atau cendawan mutiara. Mak Aji pun kurang pasti yang mana satu yang tiram dan yang mana satu yang mutiara!? Apapun ini dia set percubaan yang dibeli daripada rakan FB yang juga bekerja sepejabat dengan menantu Mak Aji:

Ada 3 bongkah.
Hujung bongkah berlubang untuk menjadi tempat cendawan yang bakal keluar nanti,
Mak Aji sudah pun meletaknya di dalam kabinet, di bawah singki - sejuk dan lembab tempatnya, sesuailah untuk pertumbuhan cendawan! Kita saksikan nanti hasilnya ya, insya-Allah!






10 comments:

  1. berapa satu bongkah tu mak aji...mahal gak kan..berapa kali boleh keluar cendawan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nadia,

      Sebongkah RM5. Rasanya murah, kan? Katanya boleh mengeluarkan hasil selama kira2 6 bulan, kurang pastilah pula berapa kali.

      Delete
  2. Kakak tak pernah nampaklah MakAji. Kisahnya macam ini ye asalnya. Itu yg cendawan keluar dari lubang botol itu.. jakun pulak kakak ni jadinya:)

    Kalau menjadi puas makan ni MakAji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kakzakie,

      Mak Aji pun pernah lihat dalam foto je selama ni. Ya, cendawan biasanya akan keluar dari lubang depan itu, tapi ada juga yang keluar dari sisi - tersasar sikit agaknya. Insya-Allah, kalau menjadi puaslah kami makan!

      Delete
  3. Nampaknya Mak Aji dlu dah cuba tanam cendawan, hasrat sy dari awal tahun nak tanam cendawan juga, tapi sampai sekarang beli pun tidak lagi....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rose,

      Oh ya ke, he he! Mak Aji pun dah lama simpan hasrat nak tanam ni. Kebetulan kawan FB jual, langsung terus beli. Rose cuba check nama Sarah Mohamad Noor kat FB, dia yang jual ni!

      Delete
  4. Wahhh nampak cam mudah ja nak tanam2 sendiri cendawan dalam rumah sendiri pun jadi. Tak sabar nak tengok hasilnya nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam JunAina,

      Kalau ikutkan arahan penjualnya agak mudah jaganya hingga mengeluarkan hasil. Harap begitulah! Mak Aji pun sama, tak sabar nak melihat hasilnya nanti!!

      Delete
  5. Assalam Mak Aji... rasa teringin juga ni... buat gulai cili api dengan serai sedap ni!..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Mar,

      Oh ya ke, nanti boleh dibuat! Lepas raya jenguk dia masih dok senyap lagi, entah nak keluar ke tidak cendawan ni! Resepi dah ada ni, he he!!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...