About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Sunday 12 October 2014

Teman Berkebun yang Baru!

As-salam.

Selepas baik daripada demam Denggi, Mak Aji agak sedikit takut untuk berkebun semula, takut terkena Denggi lagi - memang biasa perasan akan si belang itu setiap kali berkebun! Asal keluar rumah sahaja Pak Aji akan mengintai dan mengajak Mak Aji masuk ke rumah! Untuk kekal lama di laman, Mak Aji membawa rakan baru (sebagai langkah keselamatan!). Mahu kenal siapa dia? Ini dia!:

Tadaa! Merah lagi warnanya!

Rupa-rupanya bukan Mak Aji sahaja yang berkebun bertemankan lingkaran ubat nyamuk. Ada rakan FB Mak Aji yang berbuat demikian juga! Agak 'universal' jugalah ya! Pernah juga Mak Aji saksikan posting rakan FB yang mengajak untuk sama-sama menikmati buah mangga yang dicicah colek di kebunnya dan di sebelahnya juga ada lingkaran ubat nyamuk sebagai teman, he he!!



4 comments:

  1. ni langkah berjaga-jaga...mak aji..hehehe....tak terfikir plk sebelum ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam @na,

      Ni cara mudah. Tak pun tanam pokok halau nyamuk tu, atau bakar sarang telur tu. Katanya nyamuk tak suka juga!

      Delete
  2. Serik kan mak aji dengan denggi ni...kat umah sy aritu cepat betul abis ubat2 nyamuk ni..yg spray, elektrik dan lingkaran semua guna...tapi skang dah musim hujan kena careful tempat pembiakan pula

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nadia,

      Memang serik! Tak tahan sakit badan dan keletihan melampau tu! Mak Aji dah lama x guna lingkaran ni sebab tak berapa tahan baunya. Apakan daya berjaga2 punya hal, tahankan ajalah. Betul tu, nak kena sentiasa periksa keliling laman, jangan ada peluang mereka membiak!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...