About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Sunday 19 October 2014

Berani Walau Takut!

As-salam.

Setelah 'mengeram'/berkurung di dalam rumah selama dua tiga hari, Mak Aji beranikan juga diri keluar ke laman - mata sentiasa berjaga-jaga terhadap apa-apa yang kehitaman, panjang dan seumpama tali bentuknya, apa lagi yang bergerak-gerak! Berasa seolah-olah ada mata yang sentiasa memerhati dan menunggu untuk menerkam! 

Pagi-pagi tadi Pak Aji sudah pun menabur belerang di sekeliling rumah. Mak Aji juga sudah mengenal pasti mana satu kayu tas (yang disebut oleh Puteri Purnama berkenaan kayu itu yang ditakuti ular!) daripada koleksi tongkat Pak Aji - manalah tahu kalau terserempak lagi! (nauzubillahhi minzalik! - jangan  kayu ke mana,Mak Aji ke mana, berlari tak cukup tanah!) 

Ke dalam rimbunan daun kaduk serta pangkal pokok anggur inilah ular itu masuk bersembunyi!
Di longkang inilah ular itu meniru akar pokok keladi yang seperti ini hanya menyusur longkang untuk memoeroleh air. Ular pula merentang longkang!
Konon ingin ditiru akar keladi inilah!
Koleksi tongkat Pak Aji - banyak juga yang sudah diberikan orang. Yang ditunjukkan
anak panah itu kayu tas.
Sebagai langkah tambahan Mak Aji perlu cari buah limau (seperti yang disarankan kawan-kawan) untuk ditabur sekitar laman. Mungkin juga kawasan tepi pergola itu perlu dibersihkan sedikit agar tidak menjadi terlalu redup dan sejuk serta sesuai untuk menjadi tempat persembunyiaan!

Kalau ke laman dengan memakai but getah hitam, pasti kena gelak dengan Pak Aji, he he!



4 comments:

  1. salam makji,
    oh menadapat kunjungan dr tetamu yg tidak diundang yer..eee takutnya..sib baik kat sini takder makhluk2 yang liar camni..kalo tak tak berkebunlah jwbnya..
    kayu tas cam pernah dengar jgk tuh..apapun berhati2 yer mak ji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam UAA,

      Itulah dia, lagilah bila tuan tanah sebelah dok clear semak kat situ, macam takde tempat mereka ni. Itu yang berkunjung ke mari agaknya. Dalam banyak2 benda, benda nilah yg Mak Aji paling takut sekali! Insya-Allah nak kena ada penstrukturan semula kawasan yang merimbun tu agar tak menjadi port dia!

      Delete
  2. Sy rasa sebab dah musim hujan sejuk2 ni...diorg pun Ramai berkeliaran cr tempat nak berhibernasi kut....umah sy pun sy dah susun semula pek2 tanah yang dibeli..takut ada yg tak diundang syok bersembunyi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nadia,

      He he, banyak yang terpaksa lari sebab kawasan laman selalu digenangi air sementara air meresap ke dalam tanah. Itu yang menyorok kat mana2 sempat tu! Mak Aji selalu sangat terjumpa lipan kat bawah2 batu bata apabila mengalihkannya. Diterkamnya ke arah kita dulu sebelum corner ke lain! Itu yang melompat dan terjerit tu! Apa2 pun kuis2 dulu dengan kayu agar kalau ada apa2 sempat cabuttt!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...