About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Sunday 7 December 2014

Tamu di Laman

As-salam.

Sehari dua ini cuaca agak panas di siang hari dan kadangkala hujan turun di waktu petang. Setelah bercuti menyiram pokok maka sehari dua ini tugas menyiram terpaksa diteruskan demi kelangsungan hidup pokok-pokok di lamanku. 

Dari dalam rumah Mak Aji sudah mengintai-intai gelagat dua ekor burung murai yang bermain di pergola. Seekor di kayu pergola sementara seekor lagi sibuk membasahkan tekaknya. Yang pertama sempatlah Mak Aji rakam tetapi sayangnya yang kedua sempat lari.

Yang seekor. Perhatikan putik anggur di atas kanan foto.
Berehat di dahan tiruan. Putik anggurnya lebih jelas di sini. 
'Kolam' tempat melepaskan lelah dan membasahkan tekak yang haus!

"Kolam" Mak Aji sekadar pasu besar berisi air yang dikhususkan untuk membela ikan gapi di samping menjadi sumber minuman haiwan, terutama burung-burung yang sering bertamu!

Berikut pula tamu yang sering menjadi buruan tukang kebun. Terkejut Mak Aji akan upayanya memanjat sehingga setinggi itu! Lihatkan pokok pinang kuning berikut:


Ini pokok pinangnya. Nampak tidak siput yang bersaiz XL itu?? (di kanan).
Tudia musuh nombor satu!!
Taking his last breadth prior to execution!




2 comments:

  1. Mak Aji kena bela ayam atau turkey habis siput tu dikerjakan. Diana dah lama tak jumpa siput B tu dah pupus avian pet kerjakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Diana,

      Entahlah Diana, Mak Aji ni takut nak membela lagi sebab susah bila tiada siapa di rumah. Nanti takut mati tak makan! Pokok pun sama, takut mati tak bersiram. Selama ni terpaksa hire orang tolong siram. Kalau bela ayam nanti nak kena hire juga kasi makan. Tapi itulah solusi yang paling semulajadi, kan!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...