About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Friday 24 May 2013

Koleksi Kaktus

As-salam.

Mak Aji tidak punya banyak kaktus dalam koleksi, cuma ada empat lima jenis sahaja. Walau bagaimanapun kaktus memang Mak Aji suka juga. Sebelum ini Mak Aji ada membuat entri koleksi kaktus pelbagai bentuk, corak serta warna yang dijual di nurseri Sungai Buloh. Memang cantik-cantik belaka, harganya juga agak cantik juga! Berikut kaktus yang sedia ada di rumah:

Tiga jenis di pasu ini.
Yang paling tinggi itu ada tujuh kudupnya (pagi ini).
Menjelang tengah hari kembang kesemua tujuh kelopak!
Sejenis lagi yang begitu lambat membesar - sudah bertahun usianya!
Yang ini paling mudah dijaga.
Pun akan mengeluarkan bunga tidak lama lagi.

Semalam Mak Aji ke nurseri Sungai Buloh bersendirian, jadi banyaklah masa dapat diluangkan (tanpa apa-apa gangguan) dengan membelek-belek kaktus. Ini tambahan beberapa pokok lagi untuk menambah koleksi. Oh ya, sebelum Mak Aji lupa, pekerja nurseri memaklumkan bahawa kaktus hanya perlu disembur air (bukan siram tau!) sekali dalam dua minggu sahaja (peringatan untuk diri sendiri yang selalu siram setiap hari!).

Lapan anak kaktus yang baru dibeli semalam. Ada yang 3 pokok RM10 dan ada yang RM5 setiap satu.

Cuba lihat pula foto kaktus yang sudah siap ditanam di pasu cantik dengan dihiasi batu kecil berwarna-warni - kalaulah anda sanggup membayar harganya yang jauh lebih mahal!!

Tambah kapsyen
RM10 untuk 3 pokok, boleh dicampur-campur jenisnya asalkan harganya sama.
Harganya juga 3 pokok RM10.

Projek seterusnya memasu kaktus ke dalam pasu biru terang yang dibeli semalam! Selamat bercuti dan berhari minggu semua!




4 comments:

  1. salam makji..
    banyak betul koleksi kaktus nie...suka yg panjang2 tuh ..ade bungajgk kan..dlms kat m'sia pernah tanam...kaktus senang jg kan..tak payah siram hari2...orng malas cam sy nie blhlah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ummuaidan,

      x banyak mana pun, sebahagian juga mati bukan sebab kurang air, berlebih air. Itu semasa mula2 jaga dulu, asyik terlupa pesanan tukang jual! Memang sesuai ngan Mak Aji juga pun!

      Delete
  2. Replies
    1. Salam Awin,

      jom tanam kaktus pulak, senang jaga sebab x payah siram kerap2, kalau ikut kata tukang jual sekali sembur dalam 2 minggu!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...