About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Sunday, 31 August 2014

Pokok Belalai Gajah yang Berkhasiat

As-salam.

Rakan-rakan FB yang minat bertanam ada bercerita tentang pokok herba belalai gajah yang mempunyai pelbagai khasiat. Dari situlah Mak Aji teringin untuk memilikinya sendiri sebagai sebahagian koleksi herba di laman. Secara kebetulan pagi tadi Mak Aji ke pasar tani di tapak pasar malam Paya Jaras, Sungai Buloh - Mak Aji memang jarang ke situ walaupun memang dekat dengan rumah Mak Aji. Mak Aji ke suatu gerai yang menjual ubat-ubatan herba dan dihujung gerainya terdapat 3 polibeg pokok yang kelihatannya seperti pokok hempedu bumi. Mak Aji bertanya - "pokok belalai gajah ke ni?" "Ya, jawab tuannya." Mak Aji berasa cukup seronok umpama terkena loterilah pulak! Baru sahaja menyimpan niat untuk mendapatkannya, nah, datang menyerah diri pula dia! Pokok dijual dengan harga RM8 sepokok:

Pokok belalai gajah.

Selain pokok belalai gajah, Mak Aji juga mendapatkan ulam pegaga untuk ditanam semula (stok semakin sedikit sebab asyik dibuat ulam sahaja) dan juga pokok selom (yang sedia ada sudah mati).


Seikat untuk ditanam semula dan seikat untuk diulam.
Daun selom.

Untuk makluman rakan-rakan yang mahu mengetahui khasiat daun belalai gajah, Mak Aji sediakan pautan berikut untuk anda baca:





8 comments:

  1. Assalammualikum Mak Aji,
    Ulam-ulaman sedap dan berkhasiat dan mudah ditanamkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puteri,

      Betul tu, yang paling seronok bila2 saja nak makan ulam pakai petik sahaja, tak perlu beli pun!

      Delete
  2. salam mak aji..belalai gajah dgn hempedu bumi x sama kan,,hampir serupa x dapat nak beza..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cucubulat,

      Betul, x sama, walaupun rupa daun dan pokok hampir sama. Kalau kurang pasti pokoknya cuba kunyah daunnya - kalau pahit hempedu bumilah tu. Katanya belalai gajah rasa tawar manakala bunganya merah (bunga hempedu bimi putih). Berikut ada blog yg Mak Aji baru jumpa juga tentang herba ini:

      http://pokokbelalaigajah.blogspot.com/2011/07/pokok-belalai-gajah-sabah-snake-grass.html

      Delete
  3. As Salam mak aji,
    minggu lepas ofis mate bg pokok belalai gajah/snake grass ni...tk sempat tnm lagi...katanya pokok ni senang hidup kan mak aji?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam @na,

      Mak Aji juga diberitahu begitu, mudah hidup, guna keratan batang saja. Mak Aji pun nak potong2 juga tu utk disemai anaknya. Katanya juga bagus utk awet muda, jom kita kekal muda, he he!

      Delete
  4. Salam kak.

    Kat rumah saya pun ada pokok belalai gajah ni. Pokok ni kami dapat daripada kawan masjid abah. Pakcik tu bagi sepasu pokok ni bila dia dengar mak ada penyakit kanser. jadi sejak tu memang kami terus bagi mak minum setiap hari without failed.
    Pokok ni senang je jaga. Siram air jer. Dan cepat membesar. Tapi beberapa hari sebelum mak meninggal daun pokok ni mula rosak. Daunnya mula kerekot2.Tak tau sebab apa. Dan sampai hari ni daunnya tak secantik dulu. Kami pun pelik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aida,

      Sedih je dengar cerita Aida ni, semacam tahu aje tuannya mahu pergi dulu! Mungkin untuk pulihkan dia perlu dibuang daunnya itu, kerat rantingnya dan tanam semula. Bolehlah orang lain juga memanfaatkannya. Katanya juga bagus untuk amalan agar awet muda!

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...