About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Tuesday 19 August 2014

Sama-sama Beroleh Manfaat

As-salam.

Alhamdulillah sejak Mak Aji mula berblogging sejurus sebelum Mak Aji bersara, Mak Aji beroleh banyak manfaat. Antara lainnya Mak Aji dapat berkongsi maklumat sesama rakan berkebun, juga berkongsi tanaman - bertukar-tukar tanaman. Ada juga pembaca blog ini yang menghubungi Mak Aji melalui e-mel dan seterusnya datang ke laman Mak Aji untuk mendapatkan benih pokok terutama yang akan dijadikan ubat - dukung anak, hempedu bumi, kunyit hitam.

Sekitar sebulan dua yang lalu seorang bekas anak buah Mak Aji di ofis dahulu telah didiagnos menghidap kanser payudara. Pembedahan untuk membuang kedua-dua belah payudara sudah dijalankan dan sekarang dia sedang melalui rawatan kimoterapi. Setelah selesai rawatan dia memaklumkan kepada Mak Aji yang dia akan mencuba rawatan tradisional herba pula. Dia bertanyakan pokok pecah beling dan Mak Aji memaklumkan yang Mak Aji ada pokoknya. Mak Aji pun terus menyemai keratan untuknya nanti.

Keratan pokok pecah beling untuk dikongsikan nanti.
Beberapa hari lepas ada pula yang menghantar e-mel dan bertanyakan tentang pokok hempedu bumi dan setelah berhubung melalui telefon, sepasang suami isteri telah datang pada hari minggu lepas untuk mengambil sepokok hempedu bumi untuk dijadikan ubat darah tinggi. 

Hempedu bumi.

Mak Aji berasa seronok kerana dapat membantu memberikan pokok herba yang dihajatkan. Berkat usaha berubat serta izin Allah SWT kita doakan agar yang sakit akan sembuh, amin!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...