About Me

My photo
Sungai Buloh, Selangor, Malaysia
.... enjoying the simplest things in life - the smell of freshly-cut grass,......

Followers

Monday 27 August 2012

Pergola Cantik

As-salam.

Petang semalam Mak Aji dan Pak Aji berkunjung ke rumah bekas jiran di rumah lama kami di Sungai Buloh juga. Kami berpindah dari rumah di kawasan tersebut (kawasan ini agak terpencil dengan keluasan tanah masing-masing sekurang-kurang dua ekar, jadi jarak rumah ke rumah agak jauh) selepas ketakutan akibat disamun empat orang dari seberang (mengikut loghat percakapan mereka). Walaupun rumah itu agak besar dengan keluasan tanah yang memang luas, namun kami memilih untuk berpindah ke kawasan perumahan (juga rumah lama di Subang Bestari). Setelah menjual rumah di Subang kami berpindah ke rumah kami sekarang yang memang serba sederhana dan dengan keluasan tanah yang agak kecil, sekadar lot banglo sahaja. Apa-apapun, home is where the heart is - rumah mana-manapun sama sahaja, yang paling penting, hati kita tenang dan sentiasa tidak diburu ketakutan setiap kali meletak kepala ke bantal setiap malam. (hanya mereka yang pernah menghadapinya sahaja yang mengetahui). Rumah Mak Aji sekarang letaknya betul-betul sepagar dengan (di belakang) balai polis - apa yang hendak ditakutkan lagi ya!!??  

Apapun, segala apa yang berlaku semuanya ketentuan Allah SWT. Kita hanya mampu berusaha dan seterusnya bertawakal kepada-Nya semata-mata. Jauh pula melencung cerita Mak Aji. Mari kita kembali ke cerita sebenar!

Sebenarnya Mak Aji ingin berkongsi beberapa foto yang dirakam dari rumah bekas jiran tersebut. Mari kita lihat:


Dibina dek yang menghubungkan kawasan binaan pergola ini dengan anjung rumah.
Dihiasi pokok sekelilingnya, juga pada binaan kayunya.
Ada air terjun binaan dan kolam ikan koi.
Entah apa nama bunganya tetapi cukup cantik warnanya! 

Memang cantik dan menenangkan apabila mendengar bunyia air jatuh dari air terjun buatan di kawasan laman tersebut. Kedudukan rumahnya pula di atas bukit. Semasa Mak Aji menginap di kawasan itu, kami tidak menggunakan pun pendingin hawa kerana suhu agak dingin - kabus mengiringi semasa Mak Aji keluar ke ofis! Sungguh nyaman, sunyi, dan tenang (tetapi Mak Aji agak takut tinggal di sini!!) 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...